piątek, 24 lutego 2017

Znienawidzona biała sukienka i metalowe bikini - wywiad z Carrie Fisher

Gwiezdne Wojny dały jej rozgłos i sławę na całym świecie. Od 1977 roku nieustannie nosiła przypinkę   Księżniczka Leia . Nie znosiła białej sukienki z ,,Nowej Nadziei", charakterystycznego uczesania bohaterki, brak stanika "w kosmosie" doprowadzał ją do szału, a złote bikini niewolnicy śniło jej się po nocach i było dla niej prawdziwą zmorą. Zapytana jakie sceny z gwiezdnej sagi lubi najbardziej odpowiadała, że sprzeczki z Hanem Solo. Córka ulubienicy Hollywood, która stała się ikoną dla wielu kobiet; matka, wspaniała pisarka, ale również nieszczęśliwa kobieta z przeszłością pełną narkotyków i alkoholu oraz zmagająca się z chorobą dwubiegunową. O swoich problemach mówiła otwarcie, nie owijała w bawełną, mówiła, że wbrew pozorom wcale nie jest dobrze. 

Koniec 2016 roku zabrał naszą Księżniczkę, ale pamięć po niej pozostanie z nami na zawsze. Nie była idealna, miała swoje za uszami, ale ja osobiście zapamiętam ją jako niesamowitą, silną osobę, która odbiła się od dna.

Z góry przepraszam za tą zwariowaną czcionkę, ale pomimo wielu prób jej powiększenia, jest jaka jest.


" Myślę, że jeśli oczekujecie, że przez całe wasze życie będziecie szczęśliwi, czyli będziecie żyć wygodnie i komfortowo, to ominąwszy parę innych rzeczy, uzależnienie od alkoholu i narkotyków, macie w kieszeni. 

Wywiad z Carrie Fisher ( przetłumaczyłam go sama )

www.esquire.com 




Niespotykana mądrość 28 letniej Carrie Fisher

W 1985 roku aktorka Gwiezdnych Wojen podzieliła się w Esquire perspektywą swojego dzieciństwa, narkotyków i małżeństwa. Artykuł został oryginalnie opublikowany w wydaniu z maja 1985 roku. 

W wieku jedenastu lat Carrie Fisher kopiuje do swojego pamiętnika kwestie z Maugham's of Human Bondage. Carrie rzuca szkołę średnią po zostaniu śpiewaczką chóru w widowisku swojej matki pt.  Irene i zadebiutowaniu w Shampoo jako nastolatka, która sypia z Warren Beatty. Carrie uczęszczała do London's Central School of Speech and Drama i w wieku osiemnastu lat przyjęła główną rolę w filmie science fiction pod tytułem Gwiezdne Wojny, które uczyniły jej postać - księżniczkę Leię Organę, bohaterką w popkulturze. 

Spotykamy ją na jej prostym L.A. ranczu, gdzie niebieski neon z napisem VACANCY wisi na zewnątrz kuchennych drzwi. Jest ubrana w zwykłe, czarne, prążkowane spodnie, sweter w kolorze ciemnej fuksji i niedobrane kolczyki. Sekretarz Fisher siedzi w kuchni i odpowiada na maile od fanów, jej gospodyni robi pranie, a przyjaciel/przyjaciółka mówi do jej ptaka mynah (gatunek ptaka). 

Nasza rozmowa toczy się w różnych miejscach - na drewnianej huśtawce w jej sypialni, na podwórku pomiędzy tarasem a pełnowymiarową, plastikową krową (znak przy głównej bramie ostrzega STRZEŻ SIĘ KROWY), w jej niebieskim BMW w drodze na Knott's Berry Farm. Jejżycie jest dowodem na to, że NIGDY NIE JEST ZA PÓŹNO BY MIEĆ SZCZĘŚLIWE DZIECIŃSTWO.

Być siostrzenicą Ameryki
,,Mogę mieć cały kraj ludzi przychodzących do mnie i mówiących "Masz oczy swojej matki, nos ojca, usta po matce, nogi swojej macochy". Dorastałam w dużym małym mieście zwanym Ameryką. Moi rodzice byli ulubieńcami Amerykanów. Myślę, że ja jestem siostrzenicą Ameryki. Wyglądam jak twoja siostrzenica, ktoś kogo mógłbyś przyprowadzić do całej rodziny i to działałoby."

Jak wybrała sobie rodziców
,,Na początku ludzie pytają mnie 'Jak to jest być córką Debbie Reynolds?' i chciałabym powiedzieć 'Masz na myśli kogoś kim nie byłam?'. Przez ten cały czas kiedy mieszkałam z Andersonami, a później wprowadziłam się chwilowo do Wilsonów; wiesz, próba form dorastania, będąc dzieckiem księgowego i dzieckiem sprzedawcy samochodów i tak daje - dopóki ostatecznie nie przyjechałam będąc dzieckiem gwiazdy filmowej, jak wtedy i powiedzieli 'Zostańmy tu, pójdziemy z tym'."









Dociekliwe umysły chcą wiedzieć
,,Moja rodzina jest naprawdę typowym przykładem nienadającej się do ekranizacji Dynastii. Nazywam nas białą tandetą o książęcej krwi. A w tym kraju jest obsesja na punkcie takich rzeczy. Czasami wierzę w pewne rzeczy, które czytam o sobie. Wiesz, masz transcendentalne doświadczenie przed National Equirer i myślisz 'Oczywiście, dlaczego to musi być prawda o czym czytam na swój temat. Mam zamiar wyjść za Andrew Stevensa. Zrobiła straszliwy błąd' - pomyślałam, że wychodzę za Andrewa i zadzwoniłam do niego, a on ożenił się z kimś innym. Okazało się, że jest tylko moim sąsiadem."

Niech rozwód będzie z tobą
,,Kilka lat temu znalazłam na poddaszu mojej mamy album z wycinkami z gazet o rozstaniu rodziców - ktoś opracował to i wysłał do niej w tym czasie. Przeglądnęłam go i odkryłam mnóstwo rzeczy, o których nie miałam pojęcia, co jest niesamowite, kiedy wiesz, że rodzice zniszczyli całe twoje życie. Oczywiście uświadomiłam sobie, że nigdy do siebie nie wrócą. A teraz słyszę, że dziecko kobiety, która wysłała te rzeczy do mojej matki, opracowuje taki sam album dla Paula dotyczący  mojego małżeństwa."

Więc co poszło nie tak z jej małżeństwem z Paul Simonem? 
,,Kiedyś byłam w talk show prowadzonym przez psychologa dziecięcego, który zadał mi pytanie w stylu 'Kiedy zdałaś sobie sprawę z tego, że twój ojciec był okropnym człowiekiem?' i na koniec powiedziałam mu 'Chciałbyś usłyszeć o drucianych wieszakach, prawda?' (*nie wiem co dokładnie Carrie chciała przez to powiedzieć). Pytania o moje małżeństwo są   wirehanger questions    i nie ważne jak na nie odpowiem są one podłączone do uderzenia, to nie była zamierzona gra słów."

Narkotyki
,,Dobrze jest przechodzić przez nie, gdy jesteś jeszcze młody, a potem mówić jak dobre lub złe są dla reszty twojego życia."

Jaka jest różnica pomiędzy Nowym Jorkiem a Los Angeles? 
,,Trzy godziny. Wiele ludzi o tym wie. Jestem zaskoczona, że ty nie."

Jak to jest być nią
,,Czuję się jakbym była lekarzem i pacjentem, ale rzadziej tym pierwszym. Działam na takim poziomie, że czasami brak mi poczucia bezpieczeństwa. Jakbym spadła z krawędzi siebie i nie wiem jak długo zająłby mi powrót na górę. Ludzie myślą, że zażywam leki z powodu pędu w jakim żyję. I jednocześnie jest wystarczająco powolne, żebym mogła się z tym pogodzić. Jak wtedy, gdy powiedziałam 'prędkość bycia'. Podoba mi się to brzmienie."

Dlaczego 60 watów rocka?
,,W obliczu czegoś pracującego na pełnych obrotach, na koniec wreszcie mogę odpocząć. To jest moja forma medytacji. Mój organizm jest ładowany przy obecności wielkiego rock'n'rolla, jest to wysoki skok testosteronu. Filmy są bardzo estrogen (*tutaj nie wiem co Carrie miała na myśli przez to słowo) - zabierają cię, dają ci schronienie, robią obiad, kiedy przy kominku ogrzewasz sobie stopy. Mama wychowywała mnie przy nich.   The Philadelphia Story,   It's a Wonderful LifeBringing Up Baby   - to są moje czarno-białe przytulanki. Ale rock'n'roll chwyta twoje ucho, wyrywa je do ziemi i wyciska na nich duży, soczysty pocałunek."

Dzieci mówią zadziwiające rzeczy
,,Zostałam sfotografowana w tym wieku, kiedy byłam bezbronna, żeby cokolwiek zrobić - miałam dwie godziny. Z mojej twarzy na wszystkich zdjęciach z dzieciństwa możesz wywnioskować, że nie lubiłam być fotografowana. Kiedy miałam pięć albo sześć lat, moja opiekunka zrobiła mi zdjęcie blisko mojej twarzy i powiedziałam 'No ECUs, no ECUs'. Nienawidzę ekstremalnie bliskich ujęć, nawet teraz."

O Mein Papa
,,David Letterman powiedział, że słyszał, iż mój ojciec śpiewał wszędzie, a ja odpowiedziałam 'Tak świat jest jego prysznicem'. I często lubi używać kobiet jako mydła."

Pamiętna noc
,,Pewnej nocy, kiedy byłam szesnastolatką, wróciłam do domu i zobaczyłam całą sypialnię we krwi. Mój brat Todd przypadkowo postrzelił się ślepym nabojem. Następnego dnia nagłówek   Daily News   brzmiał PICASSO UMIERA, a pod nim umieszczono zdjęcie mojego brata i matki ubranych w czapki a norek. Po tej całej nocy o 8:00 rano nadal byliśmy na komisariacie, mój brat leżał w szpitalu, Picasso umarł, a paparazzi czaili się za drzwiami. Wyszło na to, że rzekomo moja matka postrzeliła brata, a ona i ja omawiałyśmy z jakiego powodu to zrobiła : 'Cóż, wiesz, nie chciał posprzątać swojego pokoju' albo 'Nigdy nie karmi swojego żółwia i nie myje zębów więc w końcu musiałam go ukarać, żeby zrozumiał'. Ktoś przyszedł do niej do szpitala i powiedział, że myślał, że to dla chwytu reklamowego dla jej sztuki   Irene, a ona powiedziała 'Tak, strzeliłam do niego. Mam jeszcze jedno dziecko do poświęcenia na rozgłos następnej sztuki, więc oczywiście zostaje mi tylko jedna wolna sztuka."

Co dostrzegła w Prezydencie?
,,Dobry aktor miałby to coś, nie patrząc w dół i przeczekując pomiędzy zdaniami. (*Myślę, że Carrie chodzi o czytanie z kartki w czasie przemówienia). Musisz ukrywać fakt, że czekasz na mówienie i wyglądać jakbyś słuchał. On   nigdy  nie wygląda jakby słuchał : on zawsze czeka na mówienie. Utożsamia się z powiedzeniem 'Prezydent czeka na mówienie'. Do tego nie jest zabawny, chociaż naprawdę chciałby. Nie chcę nikogo kto   chciałby  być zabawny. Chciałabym, żeby taki    był,   albo nie."

Ulubiona naklejka na zderzak 
,,MIŁOŚĆ JEST WYZWOLONYM MUZEUM. To wyrażało mnie zwięźle i czułam się lepiej mając jasne stanowisko na masce mojego samochodu."

Aha, jeszcze jedna rzecz o Prezydencie 
,,Topnieje. Rozmawiamy o półstałej masie z ciemnymi włosami. Jeśli Demokraci ukazują się i mówią 'On topnieje' to myślę, że chcieliby było lepiej. Zazwyczaj nie mówię o tym chyba, że ktoś wygląda tak jak on, również jeśli wiesz, że Prezydent topnieje, wiesz jak rozpoznać innych ludzi, którzy także to wiedzą. Zmierza to w rzeczywistości w powódź, kiedy na końcu on idzie w całkowitą likwidację."

Czy kiedykolwiek ponownie zagra Księżniczkę Leie? 
,,Tak, żydowski teatr poprosił mnie, żebym to zrobiła." 


Wywiad został przetłumaczony przeze mnie więc jeśli ktoś będzie chciał z niego skorzystać to proszę o kontakt. :) 
Natalie Witness 


9 komentarzy:

  1. Jejku, nic nie rozumiem z wyowiedzi Carrie. Ona jest taka inna, że pewnie musiałabym to poczytać kilka razy. Ale post spoko ^^
    Muszę lecieć!
    PS: Zapraszam na Impossible :)
    NMBZT!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedy tłumaczyłam jej wypowiedzi to momentami miałam problem, żeby te słowa razem miały jakiś sens. Starałam się jak mogłam. Jeśli czegoś nie zrozumiesz to czytaj po kilka razy, albo pytaj. :)

      NMBZT!!

      Usuń
  2. Druciane wieszaki to prawdopodobnie nawiązanie do aborcji.
    W niektórych miejscach widać, że tekst został przetłumaczony zbyt dosłownie i traci swoją płynność. Ogólnie Carrie była bardzo ciekawą osóbką, pełną dystansu do ciebie i całej swojej przeszłości. O większości rzeczy potrafiła mówić z humorem, nawet jeśli były to rzeczy dla niej bolesne.
    Pozdrawiam
    Tutti

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może jest to jakiś idiom lecz nie znalazłam tego tłumaczenia.
      Starałam się jak mogłam, niektóre zdania było bardzo trudno przetłumaczyć, aby z innymi miały jakiś sens. A styl wypowiedzi Carrie też robi swoje. Jednak patrząc na inne wywiady zagraniczne to wszystkie brzmią dosyć dziwnie. :)
      Pozdrawiam serdecznie :D

      Usuń
  3. Carrie była bardzo ciekawą postacią. Mimo wielu kłopotów w życiu, udało jej się wyjść na prostą. Na pewno jedna z najbardziej oryginalnych i prawdziwych gwiazd. ("Prawdziwe" tzn. nie próbowała być divą, osobą idealną. Według mnie Mariah Carey przez sławę stała się niesamowicie sztuczna.)
    Podziwiam za samą chęć tłumaczenia wywiadu. :)

    NMBZT, Sue.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Carrie zawsze będzie dla mnie niesamowitą osobą, bez względu na to jaką przeszłość miała. :)

      Usuń
  4. Bardzo fajny wywiad. Dobrze znam trudności przy tłumaczeniu tekstu. Uwierz mi w komiksach też występuja dziwne hasła i nawiązania XD. Mi się spodobał wywiad. Trochę się dowiedziałam. O naszej księżniczce Lei :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę. Przyznam się, że ja też dzięki temu dowiedziałam się wielu nowych rzeczy o Carrie. Na przykład o tej nocy i jej bracie.
      Mam w planach zamieszczać tu również wywiady z innymi aktorami z sagi, ale to za jakiś czas, gdyż tłumaczenie też zajmuje trochę czasu. :D

      NMBZT!

      Usuń

Cieszę się, że trafiłeś na mojego bloga. Spodobało Ci się tu? Zaobserwuj lub zostaw komentarz. :) Nie bawię się w obserwacje za obserwację.